20 juni 2010

Spårhunden Röja

Istället för att behöva skriva träningsdagbok och blogg så får nu bloggen bli en form av träningsdagbok och blogg. Kanske lite tråkig läsning för er men blir förhoppningsvis lättare för mig.

Är precis inkommen efter att ha spårat och kan inte säga mer än att jag är jättenöjd!
Längd: ca 300m
Apporter: 3, plasrör, snusdosa, vante
Väder: uppehåll, vått underlag.
Skog, mossa, blåbärsris.

Gav sidopåsläpp, då det blivit mycket direktpåslägg det sista. Detta var nyttigt då hon hittade doft men inte kunde få ner näsan. Men när väl nosen var i backen och jag fick drag i kopplet, åkte selen på och hon hittade snabbt plaströret.

Hon arbetade på bra och noggrant och följde vinkeln så noga att jag höll på att börja gråta. Super snyggt, det vill säga.

Därefter tappade hon fokus och började snurra lite. Jag höll emot mer och sänkte farten. Hon missade snusdosan, vinkeln var slarvig.

Därefter blev hon mer noggran och man såg tydligt att hon arbetade med någon "dutt" metod. Typ spår-inte spår- spår - inte spår- spår osv. Hittade sista apporten, vanten och kom bra tillbaka med den.

Måste få till något bra avslut, då hon mer än gärna vill fortsätta spåra. Plockar av selen och lina men det räcker tydligen inte. Att bära med sig sista aporten är inte tillräckligt roligt då hon släpper de för att fortsätta spåra. Kanske måste springa ut med henne för att hon ska glömma spåret och ta med slutapporten.

2 kommentarer:

  1. Lite hallelujamoments är precis vad man behöver!! Spårets slut lär hon sig snart, oroa dig inte.

    SvaraRadera
  2. Så bra! Ska också testa sidopåsläpp nästa gång. Vi är stadigt på väg tillbaka efter formsvackan å då är det främst jag som har ändrat tempo. Känns super! Å gissa om vi är snygga i kepsen!

    SvaraRadera