16 maj 2011

Vakthund...?

Under förra veckan har Röja och jag haft "dagbarn" i form av en Leo. Vilket till en början var en nära döden upplevelse för honom innan han insåg att matten var snällare än den lilla svart. Problem och funderingar har uppstått under vecka han varit hos oss på dagarna. Röja har alltid varit lite vaktig på mina saker när vi är hos mina föräldrar för då tillåter hon inte deras hund eller katter komma nära mina väskor, men hon gör inga tendenser mot människor. Nu tycker jag hon har börjat vakta mer än vanligt, hon är inte elak på nåt sätt så att hon flyger på utan ligger mest och vaktar i soffan och inte låtit Leo komma i närheten. Är detta ett beteende beroende på skendräktikghet eller nån fas som hon kommit i och hur löser man det på bästa sätt?

För detta kan ju komma att eskalera och då kommer det ju bli svårt att ha henne mad andra hundar om hon t.ex. skulle börja vakta mig för anda hundar.

1 kommentar:

  1. Kan det inte vara så enkelt att hon inte är van att det springer en liten knytt hemma hos sig? Vi är så duktiga att miljöträna våra 4-benta men när det gäller andra människor eller barn tar vi bara för givet att de ska fixa det. Barn kan vara enormt skrämmande och sällan vet man vad de har tänkt härnäst... tycker jag i alla fall.

    SvaraRadera