25 april 2013

Statistik och funderingar

Eftersom att jag är en sån där jobbig och ifrågasättande fodervärd vill jag att ni ska veta vad det är jag har ifrågasatt.

Trollet
Ögon UA
Patella UA
Inga andra syskon undersökta

 Trollets pappa
 070317 ögon UA
080305 ögon UA
100407 ögon ua
110216 glaskroppsframfall
 Har två syskon i samma kull, en är ej testad, den andra är ögonlyst 2008 UA.
Därefter finns fyra andra helsyskon i två andra kullar. Varav en hane är avelsspärrad, orsak okänd.

Trollets farfar
070314 ögon UA
080220 främre Y-sömskatarakt & glaskroppsframfall
081210 främre Y-sömskatarakt & glaskroppsframfall
 I kullen han föddes var de 8 valpar, fem av dessa ink. han själv är ögonlysta alla utom honom är UA.
Två är patella UA resten oröntgade.
En bror har 52 avkommor. En syster 22 och ytterligare en syster 12 st. Själv har han 7st.
 Av hanen med 52 avkommor så har 8 avkommor ögonlysts enligt det nya protokollet. 4 st UA. 1 Katarakt, partiell cortex främre, lindrig. Ärftlig 1 st Katarakt, partiell cortex främre Y-söm, måttlig. Genetisk betydelse okänd 1 st Vitreusdegeneration
Enligt det gamla är det sammanlagt är det 13 avkommor som ögonlysts varav 10 st UA.

Trollets farmor
Är född i en kull om sex valpar. Två är ögonlysta varav hon är en av dem.
Den andra tiken som är ögonlyst är avelsspärrad pga ögonsjukdomar.
 081125 - katarakt ÖP måttligt utbredd & glaskroppsframfall
090622- katarakt ÖP måttligt utbredd & glaskroppsframfall
100930 ögon uppföljning Katarkat ÖP, Linsluxation, glaskroppsframfall, retinopati, PRA-liknande
 Hon har 11 avkommor av dessa är 4 ögonlysta. 3st UA och 1st glaskroppsframfall

Trollets mamma 
Född i en kull om 9. Två ögonlysta varav hon en av dem.
En hane är avelsspärrad (okänd orsak) och även avliden.
3 patella där hon är en av dem undersökta. Alla UA.

Trollets morfar. 
 Har 39 avkommor i 7 kullar. I Sverige ska kanske tilläggas då han är en import.
Röntgen gjordes efter att alla kullar var tagna. 17 avkommor röntgade. 13 st UA.

070306, 080429, 090629 Ögon UA
090727 patella, medial grad 2 & patella, lateral grad 2

Trollets mormor 
070724 ögon UA
080930 Ögon UA
090622 ögon UA
100719 främre y-sömskatarakt

Kommer ur en kull om 6 valpar. 3st röntgade med patella UA där av är hon en.
En syster som 110413 visade katarakt ÖP samt 110824 katarakt ÖP

En annan syster 070724 PHTVL/PHPV, grad 1
070823 katarakt ÖP
080722 icke ärftlig katarakt

 Trollets mormors mor 
10 helsyskon i två kullar.
Patella UA – hon är enda röntgade.
4 ögonlysta 2 med icke ärftlig katarakt. 1 UA och 1 främre Y-sömskatarakt.
 Gett 4 kullar om 19 avkommor. 8 röntgade och alla UA
6st ögonlysta 3st UA resten Katarakt ÖP, Icke ärftlig katarakt och Främre Y-sömskatarakt.


Glaskroppsframfall nedärvs vanligen recessivt autosomalt vilket innebär att båda föräldrarna måste vara antingen anlagsbärare eller sjuka för att sjukdomen skall uppkomma hos avkomman. Glaskroppsframfall uppstår när glaskroppsmassa läcker ut genom pupillen till ögats främre del, den s.k. främre ögonkammaren. Det är aldrig normalt. KOPIERAT FRÅN WWW.CCCLUB.SE

Om både trollet pappa och farfar får detta tycker jag att det verkar lite osäker att avla på dessa men tydligen kan även glaskroppsframfall uppkomma efter trauma och då är det inte genetiskt. Då undrar jag automatiskt om det är så att det är dålig mentalitet på dem istället och de inte borde gå i avel.

 Rasklubbens avelsrekommendationer. Hund som drabbats av glaskroppsframfall - Ingen avel innan ny ögonlysning om 6 månader. Om det ej ökat och ej finns tecken på linsluxation så avel i begränsa omfattning vilket betyder 1 kull. Efter ytterligare 6 månade kan det göras om och om det då visar att det inte hänt något så finns inga avelsrestriktioner.

Vilket då betyder full fart framåt med avel TROTS att man har en hund med ögonsjukdom. Men så säger rasklubben "Naturligtvis gäller uppfödaransvaret att avla med försiktighet och inte dubbla på risklinjer." Men hur vet man detta så om man har en importerad hund t.ex.?

 SKK säger Främre Y-sömskatarakt är vanligen inget avelshinder; parning med fri individ rekommenderas. Men det är ju trots allt ett fel/sjukdom eller är jag bara dum när jag söker helt felfria individer? http://www.lappizaros.se/ogonsjukdommar.htm

2 kommentarer:

  1. Visst så finns det inte glaskroppsframfall på mammans sida som jag hittat men istället olika katarakter.

    Å att patella undersöks så lite tycker jag är skrämmande. Visst så är det en sällskapsras men hur ska uppfödarna kunna få kvitto på att det är bra kombinationer som görs?

    SvaraRadera
  2. Hej Jessica....har läst ditt inlägg o jag blir skrämd över antalet statistiska fel/defekter i linjerna. Jag skulle inte avla elr köpa hund ef dessa uppgifter. Min kineshane var ua på 1a ögonlysningen. Den andra ggn fick han diagnos glaskroppsframfall. Jag tog ett lätt beslut, han fick gå ur avel. För mig är det ett fel/defekt - hunden är inte ua på kontrollen. Jag använder endast hundar i avel där dom verkligen är UA på ögonlysning, får inte finnas en enda notering på papperet; ärftligt elr ej skiter jag i.
    Jag anser inte att du är dum som söker ef felfria individer! Kämpa på...jag tycker du har en bra åsikt. Fortsätt i samma anda...

    Lycka till!
    Mvh Anne, Neveralones kennel

    SvaraRadera