30 november 2011

Kära uppfödare

Jag måste gjort ett felköp och man har väl ångerrätt fram tills de är 12 år, inte sant? Jag skulle därför om det är möjligt vilja upphäva köpet av den lilla svarta. Då jag ville ha en riesenschnauzer och inte något muterat vattenlevande rovdjur eller om det är så att hon bara har en alldeles för stor kärlek till vatten och dess rovdjur. Jag menar inte att jag ogillar vattenlevande djur. Utan jag tycker att de är väldigt fascinerade och jag stödjer henne i sina intressen, men hade hellre sett att hon valt att vara som den kloka delfinen Flipper eller som den söta späckhuggaren Willy och inte välja att vara den hemska Hajen. Min söta lilla flicka tycks dras mer och mer till den mörka sidan och jag är orolig över att det kan komma att bli ett problem.

Som som valp bestämde hon sig för att hon var en kamouflerad krokodil och lurpassade på sitt byte (d.v.s. katterna) bakom stolar och andra skydd som naturen erbjöd. Med mycket stor precision och helt ljudlöst smög hon sig på bytet. För att i precis rätt ögonblick hoppa på dem, tacklas och morra och de stackars katterna flydde för livet från den landlevande krokodilen. De var tvungna att bosätta sig på högre breddgrader så som köksbänkar, byråer och bord. Men största likheten med var hennes dödsrullningar, likt en krokodil snurrade hon runt för att slita sönder de större bytena (då kampleksaker, bollar i snöre, handskar och tuggben). Krokodiler gör tydligen göra detta för att de inte kan tugga men denna lilla krokodil är unik. Hon kan faktiskt tugga! Jag trodde att detta var något som skulle växa bort när hon blev äldre och ja, till viss del men nu badar hon i stället i alla dypölar hon hittar och därifrån attackera sina större byten (d.v.s. mig) och dra ner dem i leran eller i alla fall få det att se ut som att de varit där i.

Andra gånger tror hon sig vara en muterad landlevande piraya och hugger hejvilt efter bollen/godis och man får vara lycklig om man kommer hem med alla kroppsdelar efter träning och promenad. Är alla kroppsdelar med hem har man i stället stora blåmärken som vittnar om att det gått vilt till och man fått kämpa för att få behålla kroppsdelarna. Hon roar sig även med att sätta skräck i omgivningen (främst sin matte och husse) genom att ligga på lur och inväntar rätt tillfälle att attackera, samtidigt som hon nynnar på ledmotivet till filmen Hajen. Attackerna innebär att hon oftast kommer rusandes mot en och sedan tacklas eller så har hon en pinne med sig som hon smäller i knäveckan på en intet ont anande ägare eller förbipasserande.

Hon är en hejjare på att simma och gör detta med glädje, hon älskar att jaga vågor och ligger gärna och guppar med dem. Vid andra tillfällen så jagar hon änder och tror att hon ska komma ikapp dem och då inte som en retriever utan har som plan att fånga in dem levande eller prova dödsrullningarna i rätt miljö. Vattensorkar får det också hett om öronen när hon är i närheten annars ger hon sig ut på jakt på dess landlevande släktingar. Där står hon på lur, lokaliserar och med ett skutt rakt upp tar hon satts för att komma åt. Väl nere börjar hon hysteriskt gräva. Det flyger jord och grästorvor åt alla håll och man får akta sig för att inte få en dusch av geggan. ”Snart har jag dig” tycks hon tänka och kör ner hela huvudet i hålet och försöker nosa sig fram till sitt byte. Jord i nosen och hon nyser och frustar. (Hade det varit en tecknad film hade jorden kommit ut som rökmoln ur omkringliggande hål.) När hon tar upp huvudet för att andas så har hon jord och bös i hela ansiktet, skägget är brunt och i ögonbrynen sitter det gräs. Hon är smart den där bruden som försöker kamouflera sig för sorken! Hon försöker däremot inte dölja jordskalvet som blir i gångarna när hon frustar och fnyser rakt in i sorkens hus.

Kan det vara så att hon inte bara har en skruv lös utan att en hel skruvkartong saknas, så om ni kan se om ni hittar den vore jag mycket nöjd och slipper returera henne. För det blir inte lätt för er att sälja denna blandning av schnauzer, krokodil och piraya. Ett förslag vore väl att sälja henne till någon djurpark med exotiska djur, en samlare av exotiska djur eller till någon person som har lika stor kärlek till vatten och vattenlevande rovdjur. Annart så tänkte jag på att eftersom att hon gillar Hajen-filmena så kanske det kunde passa med någon entusiast till den typen av filmer som vill kunna skryta med att den har en hund som gillar Hajar och kan nynna ledmotivet till filmerna. Jag kan inte veta vilka eventuella konsekvenser blir för personen men kan erbjuda mig att skicka med en skylt där det står ”Varning för Haj-schnauzern”


/// En förvirrad rovdjursägare

PS. Fast ibland tror jag inte hon är något vattenlevande djur utan snarare en bergsget. Hon har en förkärlek till att hoppa på stenar och gärna gå balansgång på murar. Vintertid är hon mer snöhögarna än på backen. I våras hoppade hon dessutom rakt in i en mur för att hon försökte balansera på det som en gång varit en snöhög under vintern. Tror ni att det är då största skadan skett eller finns det risk att hjärncellerna blåst bort då vi varit ute i dåligt väder? D.S

1 kommentar:

  1. Underbart!! ;)
    Undrar om man kan hitta något botemedel till mina knäppa kineser... För jag lovar att minst hälften av hästarna har gått till nödslakt och resten är på upptäcktsresa på främmande farvatten... :P

    SvaraRadera