9 december 2011

Med skägget i brevlådan

Skägget och jag flyttade till lägenhet för ungefär ett år sedan och till en början så var det väldigt lugnt på postfronten. Ja vi fick inget, inga räkningar, inga tidningar, ja ingenting kom det igenom brevinkastet. Det enda som låg på golvet när jag kom hem var konfetti. Tyckte till en början att det var en fin gest av brevbäraren att fira att man även denna gång slapp räkningar men tyckte till slut att han gott kunde sparat in på konfettin så att jag slapp städa varje dag och gett mig en tårta i stället. Kanske det är svårt att skicka in den genom brevinkastet men låtit den stått utanför dörren eller gett ett presentkort i alla fall.
Det var först när jag en dag var hemma och brevbäraren försiktigt öppnade brevinkastet och på en millisekund gick skägget från djupsömn till att med ett vrål försöka pressa sig ut igenom springan och rycka posten ur hans hand, som jag insåg att man inte fick konfetti utan att det varit schnauzern som gjort konfettin!
Med ett högt rytande försökte jag hejda schnauzern från att amputera fingrarna på brevbäraren och ryckte posten ut halsen på den levande dokumentförstörare som tuggade och spottade frenetiskt. Fort in med henne bakom lås och bom och ryckte upp dörren för att be den troligtvis chockade brevbäraren om ursäkt. Om han blivit mest rädd för schnauzern eller vant sig vid att all post brukade gå igenom en dokumentförstörare i denna lägenhet eller om han fått en chock av ägarens vrål ska jag låta bli att spekulera i men när jag öppnade dörren flydde han för livet ner för trappan.
Nu mera utan att jag ens bett om det läggs all post utanför dörren. Vet inte om det beror på att posten oftast rycks ur handen på brevbäraren med ett vrål. Eller att han såg schanuzerns blodröda ögon och kände hur andedräkten pyste ut genom brevinkastet, i väntan på att få slutföra sitt uppdrag och rädda matten från inkommande räkningar som troligtvis skulle försätta studenten i ekonomisk kris.
I ett försök att be brevbäraren om ursäkt har jag själv suttit på lur vid brevinkastet men han är skicklig, på något sätt missar jag alltid honom och eftersom att tidningsbudet jobbar mitt i nätterna (allt före kl. 8.00 är på natten) så försökte jag mig på att kommunicera med dem. Jag ställde en burk med godis utanför och satte upp en lapp på dörren om hur man hanterar skäggmonster. ”Här inne vaktar en levande dokumentförstörare, all post går igenom dem. För att undvika det så kan man aningen behålla posten och betala räkningarna själv eller så slänger man in lite godis innan posten och hoppas på det stoppar upp maskineriet. Lycka till!” Men det fungerade inte så väl eftersom att det var efter att lappen kom upp som posten började slängdes utanför min dörr. I ett försök att be brevbäraren om ursäkt har jag själv suttit på lur vid brevinkastet men han är skicklig, på något sätt missar jag alltid honom och nu har jag gett upp och låter dem lägga posten utanför dörren. Bättre det än att jag ser ut som ett fån som sitter och spejar ut genom brevinkastet och att skägget skiter hemmagjord konfetti tre dagar i veckan.

1 kommentar: