22 november 2015

Tävling x 2

I lördags beträdde vi tävlingsplanen efter mer än ett års uppehåll och wow vilken härlig känsla!
Tävlingen var på Göteborgs hundarena och arrangerades av GMBK och var en toppenbra tävling där allt flöt på bra och det var anordnat så att man gick in och ut genom olika dörrar för att slippa mötas i de trånga korridorerna.

Vi drog startnummer 8 av 11 och platsen delades upp i tre. Ingången var bra och jag lät henne nosa lite för att kolla av planen då vi inte varit i hundarenan på säkert fyra år. 
När hundarna var lagda och vi blev bedda att lämna hundarna, hörde jag att någon hund gnällde och blev genast fundersam över om det var skägget. Vi stannade och vände oss om. Försökte skanna av vem som skällde - det var inte skägget och då reste sig en dobermann och sprang till sin förare.  Mitt skägg förvandlades till en giraff för att se vad som hände men slappnade sedan av igen och låg fint.

Hann kika på några hundar innan det blev dags för uppvärmning i detaljhallen. Skägget var riktigt taggad och ordentligt redo. Därefter var det dags att gå in på plan. Här kommer vårat standardproblem hon går från fokuserad till ofokuserad och jag tappar henne. Fria följet kändes inte alls bra och hon tappade vid alla svängar och alla halter.
Samma sak mellan alla momenten MEN momenten satt som en smäck!
Och domaren gav efteråt beröm för mitt lugn och lugna kommandon.

Första pris, 185 poäng,  2.a av 11 startande.


Idag var vi på Lidköpings brukshundsklubb och det var en trött skäggig dam som hoppade ur bilen.
Värmde henne lätt inför platsen men hon kändes inte riktigt med och det var mycket nosande på vägen in och svårt att få henne fokuserad på mig. Hon kikade mycket på de andra hundarna och började lägga sig när jag kopplad loss henne. Under platsen gnällde hon något och kändes inte helt trygg.
Vi hade dragit startnummer 2 så värmde och hejade på henne och hon var riktigt taggad tills vi gick in på planen. Vid uppvärmingen var hon med men när vi gick in på planen så tappade jag hennes fokus (igen).

Fria följet bjöd än en gång på långsamma sitt, vida positioner men även gnäll och skall. 

Läggandet och inkallningen var riktigt bra.

Vid rutan blev hon osäker och stannade inte men jag fick stopp på henne utan att hon sprang tillbaka till mig. Vilket är en vinst i sig att hon inte gjorde, då hon gjort det innan då hon blivit osäker. Därefter fick jag henne att hitta rutan. 

Vid apporteringen vart det slarv vid upptaget och lite frustrationstugg.

När vi kom till hoppet hade hon luggen i ögonen och sprang förbi hoppet och ut mot en kon istället. Fick dock henne att sätta sig där och göra ett fint återhopp och ingång.

Fjärren gjorde hon snyggt även om hon varje gång tävlingsledare vände skylten vände på huvudet för att kontrollera att matten läste rätt.

Även om vi bara fick ihop till 145 poäng, andra pris och kom på femte plats av fem startande är jag ändå så himla nöjd med hennes prestation! Självklart är jag besviken på att vi inte fick ihop ett första pris men jag är så nöjd med att hon trots sjukdom, stress och tränings- och tävlingsuppehåll så orkade hon ändå så här mycket!


Med facit i hand hade det kanske varit snällast att inte tävla två dagar i rad då hon inte har riktigt den mentala styrkan att orka efter vårat långa träningsuppehåll men känner ändå att detta nog inte tagit någon större skada då hon ändå hade trycket och glädjen under hela programmet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar