14 januari 2009

Hantering på MT

Har varit figurant på några MH under förra året, jag har även MH och MT Pondus och har aldrig varit med om att testledare, domare eller annan "personal" under testen verkat okunniga.

Men nu börjar jag verkligen ifrågasätta deras kunskap. Efter att ha sett hur Emelies aussie Vinna behandlades under sitt MT så kan jag inte annat än att ifrågasätta, får det verkligen gå till såhär? Se själv klicka här.

Det kan ju knappast vara tillåter att först skrämma hunden och sedan tvinga den till att vara lugna så att man kan hantera den. Sedan att lufta upp den så att framtassarna inte nuddar marken skapar ju inte mer säkerhet precis.
Sen undrar jag varför domarna inte ingriper och stoppar denna hårda hantering?
Hur kan de bara stå och se på när de skrämmer Vinna och sedan kalla det "Hög social rädsla"? Vilken hund hade inte blivigt osäker när någon rycker tag i nackskinnet och sedan ska känna över kroppen?

Tycker du, som jag att denna hantering var felaktig? Skriv då under här

Denna testledare ska vara mycket glad för att hon inte gjorde så med Pondus, hon hade fått många fina bitmärken...

Jag tycker att jag känner igen testledaren och tror att det var hon som hjälpte mig och Pondus under både MH och MT och då har jag aldrig uppfattat henne som okunnig eller hårt mot hundarna. Men då har det ju bara varit riesen, schäfer och rottweiler. Hon kanske inte har erfarenheten av "mjukare" raser. Kan det vara okunskap det som gör att hon skrämmer Vinna?

Jag försvarar inte på något sätt hennes behandling av Vinna men jag vill inte heller smutskasta henne som testledare. Hon behöver kanske bara mer utbildning och vana vid olika raser...?
En påbyggnadskurs i hantering och att inse att hårda metoder inte är trevligt, de skapar rädslor, panik och i vissa fall att man blir biten.

1 kommentar:

  1. Tack. Den här tjejen var testledare på Vinnas kullsyster Zorbas MT drygt en månad tidigare och då var hon jättebra! Lugn och fin vid hanteringen, pratade med hunden innan och tog varsamt i henne. Men vi är ganska säkra på att det har hänt henne något sedan dess som har skrämt henne. På Vinnas MT pratade hon en del om rädsla för att bli biten och visade ärr på armarna m.m. Zorba fick ju även ha sitt eget halsband på sig på MT:t. Det fick inga hundar vid Vinnas MT, med hänsyn taget till testledarens säkerhet...

    SvaraRadera