1 januari 2009

Året som gått

Här kommer nu tre sammanfattningar av år 2008

Pondus år 2008
Trotts att HD röntgen visade C/C blev tjänstbarhetsbedömingen godkänd. Bevakningsträningen fortsatte och dagen för certprov kom. På något sätt tog sig Pondus loss från sin uppbindningsplats och blev biten under första delen av provet och istället för att sova en natt ute bland mygg och knott fick han tillbringa sin helg på Blå Stjärnans Djursjukhus.
Efter detta blev han mer osäker på hundar och problembeteenderna större. Vi sökte oss runt bland flera kunniga personer inom rasen och även andra instruktörer och personer. Mentaltestade honom på hösten och fick mina misstankar bekräftade. Att rädslorna och osäkerheterna leder till eller spelar ut sig i aggressivitet
Efter en jobbig incident fattade jag beslutet om att låta Pondus somna in, allt för att skona honom från att göra saker som han inte kunde styra över. Men också för att jag kände att detta inte var hunden jag ville ha, jag kunde inte längre lita på honom och var även rädd för min egen hund i vissa situationer. Jag försöker minnas och tänka på alla de trevliga och roliga stunder vi haft, de är svårt då dessa jobbiga minnesbilder ständigt gör sig påminda. Men jag ler inombords varje gång jag ser hans kort på väggen. Denna knäppa och skäggiga, lilla klumpedunsen Pondus.

Jackies år 2008
Året har tidvis varit jobbigt för henne, då Pondus problembeteende på sätt och vis drabbade henne. Då hon tog åt sig då man skällde på Pondus.
Så deprimerad och trött kan man beskriva början på hennes år. Därefter gjordes en röntgen som konstaterade att höfterna har pålagringar och även lite i ryggen. Smärtstillande sattes in och en gladare Jackie kom.
Men eftersom problemen återstod med Pondus var inte glädjen den samma som innan han flyttade hit.
Jackie var tidvis på semester hos mina föräldrar men det resulterade enbart i viktuppgång.

Men samma dag som Pondus fick somna in, tändes livsgnistan hos Jackie igen.
Hon blev unghund igen, hon hoppar studsar och leker. Morrar och sliter i sina nya leksaker och njuter till fullo av livet som pensionerad unghund.
Det kan var någon form av demens men det är bara spekulationer

Mattes år 2008
Hundar, hundträning, riesenläger, utställningar, utbildningar, mentalbeskrivningar, koppeltillverkning och hundmatskrångel, veterinärbesök och tom plånbok.
Skrapade knän, tårar och glädje, bitna fingrar och spräckt ögonlock.
Snökaos och bevakingsträning, knottbett och myggangrepp. Ofrivilliga kallvattens duschar och lerinpackningar, trimförsöka och kamplekar. Listan kan göras lång över vad jag gjort under året med kort sagt; Ett år med mycket hund och ren kärlek.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Ramlade in på din blogg och började läsa lite, kunde inte sluta det du skriver är väldigt intressant.
    Förstår det var ett svårt beslut med Pondus och va tråkigt det är när en olycka kan förstöra så mycket. Men jag beundras dig, många människor skulle inte ta det beslut du tagit fast det faktiskt är det bästa, för alla parter.
    Vill önska dig all lycka i hunderit framöver!
    MVH
    Nathalie

    SvaraRadera