23 januari 2009

Omplacering

Ser jag desperat ut på något sätt?
Senaste veckan har folk ringt till höger och vänster och frågat om jag inte varit intresserad av ny hund.
Jo, visst har jag svarat varje gång. Men vad ska jag ha en leonbergertik på 2,5 år till eller en labradortik på 2 år eller en kastrerad schipperke-blandras på 11 månader?

Det är verkligen snällt av folk att engagera sig med att hitta hundar till mig, men vad ska jag med dem till?
En leonberger till exempel, de lufsar omkring, fäller kopiöst mycket och de som jag träffat är inte så arbetsvilliga. Sa jag att de fäller mycket också?

Blandisen verkade visserligen intressant då det var fullt ös i den och de trodde den skulle passa bra till agility men vill jag ha en blandis till?
Dessutom så om jag tar över den, så hindrar det kanske mig från att ta min "riktiga" hund sen.

Alla raser har ju sin charm men jag vill ha en hund att arbeta med. Jag funderar visserligen nu på att kanske köpa mig en mindre krävande ras (eller en hund vars av-knapp inte glappar) nästa gång men det är ju långt kvar till dess.

Oavsett vilken hund jag kommer köpa så, har jag garanterat dåligt samvete över att det är så mycket man vill göra och hinna med, som man missar. Men det är väl en del av livet...

Jag får väl njuta av mitt friare liv nu som vanlig hundägare och se fram emot mitt liv som inbiten hundidiot, som varje helg lurar ut släkt och vänner för att figga. Som hellre brottas med myggor och knott än att sitta framför tv och som lägger alla pengar på en galen riesen (eller annan hund) som råkar äta upp kampleksaker, gör tandpetare av apporter och springer omkull en på promenader...
Jag längtar!

4 kommentarer:

  1. Det är svårt de där. har också folk som ringer eller mejlar om omplaceringar och valpar hit å dit men som du säger. Ska jag stå där med en "halv" hund som inte kapaciteten till att ta sig dit jag vill bara för att ha en hund till?

    Jag trivdes visserligen bra med två hundar och saknar att ha två men tänker inte köpa en bara för att. Dessutom så vill jag ju ha ett skägghuvud till och då måste jag vänta tills Liam börjar lugna ned sig, när nu det inträffar!

    Kommer du förbi vårgårdalägret då?

    SvaraRadera
  2. Förlåt kommentaren om leonbergern men innan jag sa ngt. till dej hade jag redan tackat nej å dina vägnar!!!
    Förnärmad

    SvaraRadera
  3. Vet hur du känner inför "omplaceringar". Det är inte att de är "fel" ras för dig, de är ju oxå med tanke på vad som hände med våran "lilla" kille. Jag måste nog hålla med om att de skulle kännas bättre om du/vi tog en valp som vi kunde prägla från "första dagen". Sen är vi ju ganska fixerade i riesen. Som jag sagt ... En gång riesen, alltid riesen

    SvaraRadera
  4. Till anonym/förnärmad.

    Jag tycker inte på något sätt att jag varit elak mot någon ras eller person i min blogg.

    Om man bortser från riesen, som har fått ta mycket skit och elaka namn som skäggapor och svartskallar mm och riesenägare som blivigt generaliserade. Men där kände alla mer eller mindre igen sig.

    Det kan du läsa här http://jeskih.blogspot.com/2008/10/riesengare.html

    SvaraRadera