5 mars 2010

Röja 15 veckor

Från att ha varit jätteduktig med att tala om att hon ville gå ut har Röja blivit helt hopplös. Förut gick hon mot dörren och pep, nu mera säger hon inget och går inte ens mot dörren. J**la uvi till att sabotera! Fast nattetid är Röja fortfarande duktig, i natt väcktes jag av att hon stod över mig och pep. Egentligen får hon inte får vara i sängen men nu var det ju faktiskt en kris(kiss)sutation!


Igår kväll trottsade vi kylan och åkte till valpkursen och det gick riktigt bra om man bortser från den nära-döden-upplevelse Röja upplevde då en man skulle leka upp sin hund. Hon uppskattar tydligen inte män som hoppar, studsar och tjoar. Så fort hon kom ur bilden kände hon igen lukterna och blev glad och när hon kände igen de andra valparna blev hon överlycklig. Att lagom inte finns med i en riesens vokabulär visste jag men hon var så positiv och uppspelt under teorin att jag trodde hon tappat sin av-knapp.


Vi fick lära oss grunderna i att gå i koppel och detta kommer bli ett spännande kapitel och väldigt mycket tålamod kommer behövas från mattes sida. Fram tills nu har hon mestadels sprungit lös ihop med Jackie, då hon har en viss förmåga att koppla in fyrhjusdriften så fort kopplet sätts på och Jackie är lös... Koppel träningen kommer även kräva viss simultankapacitet alternativt en tredje arm för att få ihop koppel, leksak, godis och vantar. Av-knappen hittades så fort vi kom in i bilen och hon sov gott hela vägen hem.


Under veckan har vi försökt oss på lite burträning, det går trögt men skam den som ger sig. Vi har fortfarande väldigt delade meningar angående buren då hon kan ligga och sova i den om jag är i samma rum, lämnas hon och buren ensamma däremot - protesterar hon högljutt.


Pälsen har fått sig en omgång och vi har försökt oss på lite utställningsträning, eller i alla fall att stå... Hade tänkt lägga upp en bild men blir inte klok på färgerna, i PS är bilderna bra men i visningsprogrammet ser de förj**liga ut. Så det blir tomt på vilder tills jag fixat det... Tyvärr.

1 kommentar:

  1. Underbart med kurs!!! Visst är det fantastiskt när di små liven plötsligt gör helt om mot vad man förväntar sig - av & på - hur enkelt som helst... när de själv bestämmer :) Vår kurs börjar den 15e mars o jag längtar! Men oj vilket elände med UVI!!! Rut har klarat sig fint efter omgång 1 och jag hoppas det håller i sig.

    SvaraRadera