12 juni 2008

Dolda sidor...

... finns visst hos riesen-fisen.
Det började med att min syster som har en utvecklingsstörning gick med honom i koppel. Utan att bli ikull dragen, släpad efter eller ens tappade kopplet.
Sen hade de två dragkamp, hon sa till honom att släppa, och vad gjorde han?
Släppte, och tog inte leksaken igen förren hon sa; Varsågod... Så roligt att se att även mitt monster kan vara snäll, annars försöker han ju köra med alla andra.

Fast det måste ju vara så att hundarna känner på sig att det inte är "riktigt rätt". För det kan man även se på föräldrarnas hund Dezzi, hon går nästan fot med syrran på promenaderna. Men med alla andra så går hon längst ut i kopplet.

En bild på Dezzi vid Fluxfallet, tagen vid årsskiftet 07-08





Andra sidan som Pondus visat idag var att han "frågade" när vi såg en hare rusandes över åkern. Han vände huvudet åt mitt håll som om han undrade om det var okej att jaga. Snabbt kastade jag fram kopplet så vi kunde kampa med det istället och avslutade med massa korv. Det är så gött när man lycka få så bra timing! Tänk om jag var så vaken jämt, vad mycket lättare allt vore då.

Har kommit fram till att jag är väldigt mycket som Jackie - trött, fet och bekväm.
Men skulle vilja vara som Pondus - pigg, normal- viktig och impulsiv.
Så nu ska jag FÖRSÖKA ta mig i kragen och börja cykla och springa med Pondus.
Japp ni läste rätt springa. Misstänker att jag hamnar tomatröd i ansiktet, flämtandes efter luft i ett dike med en skitglad Pondus över mig, men vad gör man inte för sin hund? Det tråkiga är bara att jag inte vågar ta med Jackie, då hennes rygg och höfter inte är så bra. Jag skulle i och för sig kunna köpa en cykelvagn så att hon få följa med på cykelturerna. Det vore bra för då blir det lite extra vikt för mig och så kunde hon få jobba med att peppa mig massor. Är bara lite orolig över att hon kommer reta Pondus och det slutar väl med att det sitter två lata hundar bak i vagnen och hejar på sin feta matte.

Tror nog att det får bli så att Jackie får ligga på soffan med sambon och glo på tv, medan Pondus släpar runt på en säck potatis i löparkläder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar