7 augusti 2008

Idag och igår

Idag efter jobbet gick jag och Pondus ut på en promenad. Allt gick verkligen så bra, inte tjat om att inte dra i koplet, fin fotposition, fint ställande.
Tills vi går förbi ett hus och det kommer en utrusande hund (läs råtta)

Snabbt fick jag bestämma mig, släppa efter koppel eller dra till mig honom...
Allt vad jag lärt mig så SKA man slaka i kopplet. Men vill jag riskera att 40kg riesen sväljer 2,5kg chihuahua???

Snabbt drar jag till mig honom och skriker åt hunden, ingen reaktion. Pondus blir självklart orolig över att vara indragen i kopplet och ha den lilla hunden skällandes och nafsandes framför sig. Jag försöker skrämma bort den samtidigt som Pondus ska hållas emot. Efter en stund kommer husse och jagar bort den. Och sedan går han bara!!!
F*n är det för mycket begärt att be om ursäkt?
Eller för all del tacka mig för att hans kräk fortfarande är vid liv?
Vilka människor det finns, hade nu Pondus gjort något hade det blivigt ett j**la liv på alla men hans råtta får göra som den vill!


Mycket lugnare var det då vi hade spårupptag med bevakningsgruppen igår.
Jag är inte nöjd men eftersom att det andra tyckte att det var bra får jag väl lådsas vara nöjd iallafall...

Han plockade spåren bra och gick noga fram till första apporten, sen tappade han bor sig, han hittade tillbaka och markerade sista apporten utan att ta upp den. Konstigt han som brukar plocka upp och tugga på allt...

Andra spåret tog han bakspår tre-fyra meter sen slängde han sig om och tog spåret åt rätt håll. Samma här gick han bra fram till första apporten och tappade sedan bor sig. Sen spårade han inte utan gick på syn.
Men sammanfattningsvis så var han tyst på partullsigen, han tog spårupptagen bra och han spårade bra fram till första apporten i båda spåren.

Till helgen blir det förhoppningsvis spårträning om vi hittar något bra ställe att vara på. Någon som vet bra ställe vid Fristad eller Molla?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar