17 augusti 2008

Tankarna vandrar...

Känner mig fortfarande väldigt ledsen över gårdagen, orkar inte prata med någon om det för då börjar jag bara gråta. Är så besviken på mig själv men samtidigt väldigt arg över att jag är så dålig, att jag inte kan kontrollera honom.

Var det fel att falla för denna killen, helt oberörd av den stökiga miljön på centralstationen i Sthlm? Är det så att jag ska få skit för mitt hundköp? Jag som verkligen ville han en riesenhane.
Stämde det som mannen i Skövde sa? "Den hunden kommer du få problem med"


Hur ska detta gå? Går det att få bort?

Fick tips om att "bånka" ner honom. Men hur gör man det med en hund som omplacerades som 5månaders valp på grund av att han bet? Och som vet att man vinner om han biter?
En hund som man inte kan ta tag i och vara arg? Som på två sekunder svarar igen med sitt favorit motto; Tar du tag i mig - biter jag dig

Vad händer nästa gång? Vad händer om jag vänder bort blicken? Eller om jag tappar balansen och ramlar?
Vad ska jag göra för att bryta hans beteende?
Vad är det som utlöser det? Är det omvända aggressioner? Eller vet han vad han gör?

Hur ska jag hantera det, KAN jag hantera det? Kan jag lita på honom i fortsättningen? Hur kommer han vara mot människor?
Kan jag lita på honom med andra hundar?

Ska jag ha kvar en hund som var tänkt att tävla med. Men som inte fungerar med andra hundar?
Ska man sälja honom till någon mer rutinerad eller är det bara avlivning som gäller?
Vad blir det för nästa ras och måste jag då ta en ny omplacering?
Får man ledigt från ett nytt jobb för att vara valpledig?

F*n han som var så j**la trevlig och lyhörd i skogen. Utan problem hittade han sin kätting och apportera de den fint utan att springa och leka med den. Byta mot torra godisar var inget problem, och sitta fint för en gurkskiva var helt okej...


Fast sen var han tilsalu igen, då han stack upp till grannen och sen upp till vägen... Han som inte lämnat gårdsplanen sedan vi var nyinflyttade.

Än en gång bröts allting ner och jag kände mig misslyckad som ägare. Vad gör jag för j**la fel?
Jag gillade verkligen denna hunden och så blir det såhär.
Visst så är jag inte så rutinerad så jag har inge höga planer inom tävling men f*n man måste väl kunna ha en hund som man kan lita på...
Visst så morrade han BARA på henne men när jag tänkt efter så morrade han en gång på en kvinna på marknaden i våras. Nästa gång kanske han biter...

Hur får man en hund att ta åt sig när man skäller på den?
Han fattade inte att jag var sur på honom förren jag morrade och jagade hem honom.
Efter det så la han sig på gräsmattan och tittade inte på mig.
Efter ett tag satte jag mig på trappan och då smög han fram till mig och körde upp huvudet under min arm. Då var vi sams igen.
Andra gången han stack idag så kom han när vi ropade och stor belöning väntade när han kom tillbaka...

Så ska jag nu behöva ha honom bunden i trädgården? Eller är det som sambon sa; grannens tik kanske löper. Visst så är det inte okej ändå men kanske en dålig förklaring...?


Så vad gör vi nu då?
Vad finns det för hjälp att få för denna katastrof-matte med en skitbra hund...? En matte som bara känner besvikelse och aggression över sig själv, då hon fått den hund hon vill ha men som inte är kapabel att styra upp den Pucko hon fått...

1 kommentar:

  1. Usch vad tråkigt att du och Pondus inte kommer överens!

    Försök att hitta en bra problemhundsinstruktör som kan hjälpa er så ska du nog se att det blir bättre!

    /Anna-Carin, Liam och Hoover

    SvaraRadera