30 november 2008

Skrämmande

Nu vet jag inte om jag är väldigt känslig efter allt strul som varit med Pondus och hans släktingar. Men är inte detta lite skrämmande?
Det föds 11 valpar i en kull.
3 har röntgade höfter - B
2 röntgade armbågar - UA
4 MH-beskrivna - 2 med 1.a på skott - 2a & 3.a på de andra.
2 är exteriörbedömda och 1 utställd men 0-pris.

En tik ur denna kullen ska nu paras! Jag tror jag är intresserad eller INTE!!!
Borde man inte som uppfödare vilja se hur jämn en kull är? Både mentalt och hur "hälsosamma" de är. För man kan ju ha turen eller oturen att de 3 som man röntgat är de enda som är fria.


För skoj skull så har jag även kollat på några andra kullar och jag är så glad att hunddata finns. Fick tips om en kombination i Norge och ville titta lite på denna men då blev det stopp. Endast medlemmar i Norska KK har tillgång till deras hunddata.


De andra kullarna som jag kollade på hade följande "statistik" och det så väldigt mycket bättre ut. Men den första var inte heller så svårslagen...

9 valpar
6 HD röntgade - 2A, 3b, 1C
5 AD röntgade - UA
7 MH beskrivna - Skott - 3 med 1a, 2 med 2.a, 1 med 4a & 1 med 5a


14 valpar
8 HD röntgade - A
8 AD röntgade - 1 Lindrig pålagring
10 MH beskrivna - skott - 8 med 1.a, 1 med 4a, 1 med 5a

1 kommentar:

  1. Visst är hunddata en guldgruva! Man blir rädd när man kollar statistiken på vissa kullar/ras även om inte allt syns på hunddata så ljuger ju ändå inte den fakta som finns där som tex med HD eller AD.

    Ang ny hund, en tuff och orädd dvärg skulle jag lätta kunna tänka mig som ett komplement till Liam. En riesen i mini-format helt enkelt. Det gäller "bara" att hitta rätt linjer. Visst "löper" en hane året runt men å andra sidan är det ett problem som är lätt fixat ;) Chopp-chopp hos veterinären kan lösa många problem! Jag har väldigt svårt att se en tik hos mig just pga problem med löpen, jag har inte tid med deppade löpperioder - här ska det tävlas! :D (hittat nån KY-utbildning som passar?)
    Kram!

    SvaraRadera