31 juli 2008

Skoskav, getingstick och spårhund

Igår var det Nossebro marknad, jag hjälpte en släkting å sälja hundgrejer där. Det är riktigt roligt att "tjöta" med folk och kunna ge de råd om vad det kan köpa för grejer till sina favoriter.

Tog även ett varv runt på marknaden och köpte en reflextröja som jag tänker ha på höstkvällarna när det är mörkt men fortfarande för varmt för vinterjacka.

Under dagen lyckades jag klappa på en geting och fick ett stick mellan fingrarna. Som tur var så reagerade jag inte på det. Var lite orolig då jag trampade på en förra året och hela foten svullnade upp...
Istället så krånglar fötterna nu för att jag har fått skoskav.... Så tar mig fram som halta-Lotta nu. Såå lyckat när vi i morgon ska ta en dagstur Helsingborg - Helsingör... Men det är bara att bita ihop!

Å vad gäller min spårhund så ger jag snart upp! F*n vad det är tråkigt å spåra!
La ett spår på morgonen lät det ligga 2timmar som jag blivigt rådd.
Gjorde jag en stor cirkel och korsade mitt eget spår.
Korsade en skogsväg och hade en 90gradersvinkel.
5 apporter bestående av gummislang klädnypa, snusdosa, nyckelband och plånbok.
OBS! Jättedålig skiss!!


Visst så tar han det lugnare med längre liggtid.
Men idag så vet jag inte vad som hände när vi kom till "rundningen" så ville han först bakspåra. Jag stannade och lät honom jobba tillbaka. Men efter det så slutade han spåra. Det var som att han bara var på promenad och skulle kissa. Det har han aldrig gjort i spåret innan. (rätta mig om jag har fel)
När han väl "lallade" sig runt cirkeln och fortsatte åt rätt håll så gick han över klädnypan. (Som vanligt...)
Han gick den väg jag gått men om han spårade? Knappast, men på något sätt så hittade han fjärde apporten och efter det så kom nosen igång igen...
Han hittade sista apporten skitsnyggt och fick då massa korv.

Så nu är mina frågor:
* Varför är det så svårt att hitta klädnypor?
* Varför tappade han motivationen i rundningen?
* Är han "känslig" och kände att jag var lite sur i morse och när jag sedan blev besviken på honom under spåret gjort att han sket i att spåra?
* Vad ska man ha för halsband/sele för att inte trassla in hela hunden och skogen?
* Vad ska man ha för handskar eller lina för att den inte ska bli glidig, när man har en hund som producerar kopiösa mängder slem när den spårar?



Nu har Jackie ätit smärtsillande i sex dagar och hon blir som en helt annan hund. Det är så kul att att de henne pigg och glad. Idag har hon jagat Pondus i trädgården till och med löshoppat lite hinder.


Måste även visa ett halsband som jag är så sugen på att beställa till Pucko

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar