20 september 2008

Duktig Pucko

I fredags blev frågad om jag inte skulle komma och hälsa på familjen när det ändå var marknad hemma Visst tänkte jag. Men med taskig ekonomi så var det till att planera det noga. Bästa sättet blev att ta tåget från Vårgårda byta i Herrljunga och fortsätta med nästa till Ljung.

Var lite orolig över hur Pondus skulle reagera på tågåkandet. För vi har bara åkt tåg två gånger innan. Från Stockholm och hem, sen hart vi varit och hälsat på farfar i Göteborg en gång också.

Från Vårgårda tyckte han det var lite konstigt när det skramlade i dörrarna men annars så brydde hans sig inte. Han brydde sig inte ens om personer som pratade med honom. Duktig hund! Resan tog 10 minuter och sen bytte vi i Herrljunga. På perrongen passade vi på att träna fotposition och sitt-fint. Skötte det bra och brydde sig inte om miljön.

På tåget till Ljung (8minuter) försökte han hypnotisera mig för att få godis. Han låg och hade SÅÅ fin ögonkontakt att det tillslut blev lite jobbigt.
Måste lära honom när vi tränar klicker och när det är slut. För när blängandet inte gav resultat så la han sig på sidan och flyttade om sina ben. Han är för lustig den hunden.

Vi promenerade sedan till marknadsplatsen där jag skulle möta familjen som var på tivolit. Tog några varv där inne med Pondus för att se hur han reagerade på miljön. Han gick där inne som om han inte gjort annat, tittade lite på folk, maskiner och försökte sno sockervadd får en oförsiktig unge.
Men annars så var han skit dukting, för mestadels så ville han gå fot och ha ögonkontakt och varför inte utnyttja läget?
Fick även tränat en platsliggning. Å ja vill ju inte skryta men den gick bra(!!!)

En sak som dock retade mig var en unge i halvmetersklassen som höll på att rusa fram till P, när jag satt jämte honom. Jag fick som tur var stopp på ungen genom att ropa att den skulle stanna. Och då fick jag bara en ilsken blick av mamman (eller mormor eller vad det nu var) som snabbt lyfte upp barnet.

Åkte sedan hem och sov på brorsans rum, märkte tydligt att Pondus tyckte det var jobbigt att sova bort. Så nu ska jag börja åka runt och sova över hos folk för att träna Pondus på detta. Ledig sängplats någon???

Så idag fick jag tvingat upp brorsan och släpat med honom på en promenad med Jackie, Dezzi och Pondus. Mycket trevlig promenad och vi kunde med gott samvete gå på marknaden. Efteråt kom sambon och hämtade mig, vi gick en promenad hemma och nu ligger Pondus och sover. Det har varit en jobbig helg hittills för honom, så vi får se vad morgondagen kan erbjuda.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Är jätteglad för Din skull,att Ni fick en så bra dag.Tänker mycket på Dig o. önskar att Ni har det bra.
    Ha´det så jättebra med Pondus o. vi håller tummar o. tassar.
    Kram
    Alice,Leif o. hundar

    SvaraRadera