25 oktober 2008

Bevakningsträning

I onsdags kväll var vi i Lerum på något företag och tränade bevakning. Mycket roligt att få prova på ny miljö att träna i. Alla hundarna skötte det bra och var inte berörda av miljön, trots avsaknad av skog som vi brukar träna i.
Pondus tyckte att det var så roligt och spännande att klättra på betong"grejer" att han till och med glömde skälla och göra känguruhopp!
Bra träning för mig också då jag själv fick tänka ut bästa väg att kontrollera området, beroende på hur vinden låg på. Även att jag inte visste var figuranterna låg, om det fanns spårupptag eller om det var vind eller ljudfiguranet.

Vi fann tre figgar, två spår som han först vindade in, och sedan följde mycket fint. Sen hittade han ytterligare ett spår men avbröt det, eftersom jag såg figgen lät vi honom ta denna på ljud istället.

Både jag och Pondus tyckte att det var så roligt att träna bevaknig igen!
Han jobbade mycket bra trotts att han hade ett störande moment som munkorgen på.

**************

Så idag har vi också tränat bevakning.
En partullstig i skogen, med massa skall.
Han visade två tydliga spårövergångar, och hittade en vindfigge.
Duktig kille! Han arbetar så snyggt.

Sen fick han ett skogsspår. Tror det var 5 apporter: handske, påse, två metallburkar och bollslunga.
Han plockade alla och höll sig mycket bra i spåret, LUGNT tempo(!!!) tappade vid vägövergång men arbetade sig bra tillbaka. Inget intresse för klädnypor så nu ska jag plocka bort mina snitslar och bara köra klädnypor. Annars är P väldigt duktig på att rycka ner dem från träden.

Nu har det varit roligt att vara Pondus-ägare

Sen undrar jag om någon läsare har tips på hur man får bort förväntnings och frustrationsskall?
Detta är främst på patrullstigen men förekommer väldigt ofta på spår som ligger på gräs eller ängar också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar