10 oktober 2008

Veckouppdatering

Har varit dåligt med uppdatering under veckan. Kan vara för att det har varit en väldigt trött vecka och vi inte gjort så mycket.
Vi har promenerat, jagat hare och fåglar. (Hundj**el) och kört uppletande. Är nog dax att köpa tjänstetäcke snart. Tror jag ska skriva PUCKO på det! Nej skojade bara, det blir nog Pondus i så fall. (Du kan andas ut, Helen)

Sen har Pondus kommit på en ny grej på promenaderna. Han har utvecklats till en avancerad jakthund. Fåglar får han jaga men nu har han kommit på att rådjuren brukar stå på ett ställe och nu går han och spanar efter dem tills vi kommer dit.

Haren var nu i efterhand en lustig historia. Vi hade precis avslutat ett (mycket fint) fotgående med klapp och godis. Sen så säger jag varsågod och han ska precis gå iväg. Då studsar haren upp en meter framför näsan på oss.
- Neee... börjar jag och då är redan Pondus och haren iväg.
Suck... Så jag fortsatte min promenad själv och lyssnar någon minut på frustrations skall/gnäll från jaktschnauzern. Ibland är det tur att han saknar uthållighet för han kom tillbaka inom om två minuter. Ska sluta promenera på åkrarna för varje dag ser vi nått "vilddjur" som ska utmana jakt/racer-schnauzern...

Jag har även kommit fram till att jag är en "kycklingmamma" det vill säga lite över beskyddande med hundarna. Främst Pondus som är högt och lågt typ överallt på promenaderna...
Till exempel så efter lite regnande är nu Nossan väldigt översvämmad. Detta försökte jag tala om för Pondus som skulle ner och dricka vatten. Han tar ett kliv ut, där han brukar leka... Och resultatet blir ett enda stort *plums*...
Suck, det blev inte ens ett försöka att plocka gråa hårstrån den dagen.
Nästa dag samma procedur lugnt det är mycket va.....
*PLUMS*

Denna Pucko han är för rolig - han flyger upp ur vattnet och fullfart ut på den upplöjda åkern. Vilket resulterade i en mycket mysig lerinpackning och att schnauzern fick ligga i hallen en stund efter hemkomsten...

2 kommentarer:

  1. Tror att Pondus har en dröm om att bli SUCH och tyckte att han behövde en lerinpackning för att få den där fluffiga pälsen som domarna gillar ;)

    SvaraRadera
  2. Hej vännen !
    Verkar gå bra o.framåt med Pondus.Själv har jag brutit höger benet o. legat på sjukhuset hela veckan.Så nu är det gips i 6 veckor o. inga större förflyttningar.Ynglingen år slokörat o. ledsen,men husse tar hela marktjänsten.
    Ha´en skön helg.
    Alice,Leif o. hundr

    SvaraRadera