30 oktober 2008

Riesenägare

Egentligen skulle jag inte blogga nu för duschen och sängen ropar högljutt på mig! Men ett snabbt inlägg hinner jag nog med, får väl utveckla detta vid ett senare tillfälle.

Har ett tag gått och funderat på vad det är som gör att man väljer att ha riesen. Jag har inte lyckats lista ut vem den "typiska" riesenägaren är. Det enda som vi alla verkar dela är en viss forma av humor och avsaknad av självbevarelsedrift.

Ja, humor måst man ha för att kunna se glädjen i det som händer dagligen med en riesen i huset.
Annars så hade jag aldrig stått ut med denna stora och osmidiga hund, med blött skägg och en enorm vilja att verkligen leva livet.
Och hade det inte varit för de huslig och hjälpsam sidan, hade det nog inte fungerat. Vet inte om han delar detta med sina släktingar utan om det kanske var tillval eller bortval innan köp.

För han hjälper så gärna till med att välta ut vinglas över mattor så att de blir tvättade (sen kommer man iväg till glasinsamlingen också) Han är bra på att piska ur gardiner, grusa ner sängen, skaka kuddar och gömma/flytta skor.

Avsaknad av självbevarelsedrift är väl övergående i ett riesenekipage. Sådan Riesen sådan ägare. Eller om man har så mycket val egentligen.
Att bli släpad bakom en fyrhjulsdriven schnauzer i spårsele och lina är inget man väljer. Eller att bli omkullsprungen av en riesen inkommande i budföringen eller rapporten är inte frivilligt. En blöt skäggpuss innan man sätter sig fot.
Kanske är lite hjärnceller som saknas ibland också för jag vet inte hur många gånger P har "råkat" slicka på varma kastruller eller ugnen. Att springa in i träd har avtagit, numera bajsar han i små granar/buskar och håller på att kastrera sig själv när han ska försöka ta sig därifrån.
Att så fort man ser vatten slänga sig ut för att sedan komma på att: Oj det var djupt/kallt tillhör också vardagen med P.

Så vad är det som gör att man väljer att ha en riesen?
Jag tror det är för de motton som riesen får med sig från födseln.
* En hel och ren ägare är en olycklig ägare.
* Man får inte roligare änman gör sig
* Som riesen är allt möjligt


Så om andra riesenägare har det liknande kan man lätt känna igen riesenägare på de smutsiga kläder, blåmärkena, bitmärken (beroende på dåligt ögonmått hos rasen) och ett glatt flin. "För så här BRA gick det inte förra gången"

*******
Fick ett mail av S som jag inte kunde låta bli att del med mig av, citat.
Ha det så kul i Kungälv om du åker dit! Hälsa alla trevliga "svartskallar" (Det är väl verkligen vad de är i ordets rätta bemärkelse så det måste man väl få säga utan att vara rasistisk? Folk brukar för övrigt stirra märkligt på mig när jag säger att jag gillar tjejer med långa håriga ben och buskiga ögonbryn, när jag sen lägger till att de helst ska ha rikligt med skägg också tror de jag är helt pervers. Men det finns bara en sak som är vackrare och det är "grabbar" med motsvarande utseende men lite "maffigare" och med lite mer muskler).

7 kommentarer:

  1. Haha! Jag tror jag kissar på mig!! :D

    Liam har faktiskt gått in i el-staket 6 gånger! Han bara måste känna om det är på. för man vet ju aldrig, en dag kan det vara avstängt!

    Undra varför det inte är fler unga som väljer riesen? kanske är de inte lika korkade som du å jag? ;)

    SvaraRadera
  2. precis som du säger
    * En hel och ren ägare är en olycklig ägare.
    * Man får inte roligare änman gör sig
    * Som riesen är allt möjligt

    stämmer precis. Även om man tycker att P verkar "jobbig" ibland så kan man inte sluta att tycka om honom .... han e ju trots allt en helt vanlig risen ....

    SvaraRadera
  3. En medhjälpare, massor av godis och en stor portion tålamod så kanske 1 av 10 bilder visar en hel riesen :D

    Japp, Annika har tittat på honom, vi var för första gången för 2 år sedan när han var nyröntgad. Hon är jätteduktig! Tackar ändå för tipset ;)

    SvaraRadera
  4. Haha, ja lite konstiga är vi nog. När jag skulle välja "B"-namn till Bisse så var jag inne på Bruise, tyckte det var en mer riesenmässig stavning av Bruce... Fy fan vad ont dom gör ibland, trots att de bara uttrycker sin stora, klumpiga kärlek :)
    Så märkligt det vore att ha en hund som INTE dundrar rakt in i allt som råkar vara i vägen!

    SvaraRadera
  5. Hallå! Jag var tvungen att lämna en kommentar efter ditt fantastiska inlägg! Jag är nybliven "förstagångs" riesenägare, och det gör verkligen ONT att ha en! Jag har i alla fall skrattat så det räcker för idag :)
    /Linn

    SvaraRadera
  6. *asg* Stämmer på pricken! Ångvält = riesen!

    SvaraRadera