13 oktober 2008

Klagomur och Hundträning

Just nu har jag ständig ångest över att jag inte hinner med varken hundar, sambo eller livet överhuvudtaget och det var över en vecka sedan dammsugaren fick sin motion.

Hur ska detta gå och hösten har knappt börjat?
Svart när man vaknar, halvdassigt när man slutar jobbet. Ett helvete till jobb med arbetskamrater som man är osynlig inför...
Har fått råd från olika hålla att börja plugg. Visst svarar jag men till vad?
De kan ingen svara på... Någon som vet vad Jessika vill jobba med om hon blir vuxen?


Ja, ja nog om detta. Har fått tränat lydnand och budföring med Pondus iallafall.
Lydnaden går bra, gillar hans fotgående sedan kongen införskaffades. Han gör ALLT för den! Försöker träna in ställande under gång, promenad och inkallning. Fungerar bra trots viss fördröjning ut till armen som ska försöka kasta kongen till Pondus (och undvika de största lerpölarna)

Pondus har även börjat utveckla en alldeles egen teknik för att ta sig fram så fort som möjligt vid lydnadsinkallningen. Höll på att vika mig dubbel av skratt när han skulle visa sin ny inövade teknik, men snäll och förstående som man är fick jag försöka hålla minen.
Detta går helt enkelt ut på att efter man ropat tar han satts och studsar jämfota fram för att sedan sätta sig fot. Tror han kallar det för rådjurs-schnauzerns skuttteknink.
Han har nog träffat lite för mycket rådjur den sista tiden....

Hundmötes träning har det ofrivilligt blivigt då vi mötte mötte det lilla äcklet, chihuahuan James. Pondus har munkorgen på. Allt börjar med att James blir galen när han ser oss. Pondus spänner sig men tappar intresset när han ser att matte har kongen med.
Så jag går och håller den, leker och myser med den och tycker det är jätte intressant. Pondus är jätte intresserad och tappar intresset för James.
Förren just när vi ska passera varandra, då JAG snabbt släpper blicken på Pondus och tittar på de mötande.
Så vad händer? Jo, Pondus gör ett utfall... Men jag lyckas locka med honom utan problem och vi springer iväg. Av med munkorgen och leker med kongen.

Så vad lärde jag mig av detta? Jo, matte ska INTE titta på mötande hund!
Sen var det kanske inte helt rätt att göra så här, men det kändes bra då vi inte hade möjlighet att öka avståndet till James och husse.

Ska försöka ta mig ner till klubben i morgon och ragga upp någon snäll hund att träna hundmöten på. Sen är det kanske är dax att plocka ner bevakningsträningen från hyllan också? Men först så måste jag nog försöka lägga in en extra lördag varje vecka.

1 kommentar:

  1. Bra lärdom du fick idag :) Släpp ALDRIG koncentrationen på din hund i de lägena (har lärt mig jag också ;-) Man behöver inte ens vara artig ;-) Men skitbra att du har kongen att balansera upp med! Var försiktig med kampandet bara, kanske räcker med att han får den och får bära på den?
    Fortsatt lycka till :)
    Kram Jenny

    SvaraRadera